سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان اضطراب

درمان اضطراب

درمان اضطراب یک فرد مبتلا به اضطراب به ماهیت اختلال اضطرابی و ترجیحات فردی بستگی دارد. اغلب، درمان ترکیبی از انواع مختلف درمان و دارو است.

وابستگی به الکل، افسردگی، و سایر شرایط گاهی اوقات می تواند در برخی از افراد آنقدر ارتباط قوی با اضطراب داشته باشد که درمان یک اختلال اضطرابی باید منتظر بماند تا فرد هر شرایط زمینه ای را مدیریت کند.

شناخت علائم در حال رشد احساسات اضطرابی و انجام اقداماتی برای مدیریت این وضعیت بدون کمک پزشکی باید اولین راه حل باشد.

با این حال، اگر این تأثیر علائم اضطراب را کاهش ندهد، یا اگر شروع به ویژه ناگهانی یا شدید باشد، درمان‌های دیگری در دسترس هستند.

بشاید بخواهید بیشتر بدانید: آدرنالین چیست؟

خوددرمانی

تکنیک های تمدد اعصاب می توانند به رفع احساسات اضطرابی قبل از تبدیل شدن به یک اختلال کمک کنند.

در برخی موارد، فرد می تواند اضطراب را در خانه بدون نظارت بالینی مدیریت کند. با این حال، این ممکن است به دوره‌های کوتاه‌تر و کمتر شدید اضطراب محدود شود.

روانشناس چندین تمرین و تکنیک را برای مقابله با حملات مختصر یا متمرکز اضطراب توصیه می کنند، از جمله:

مدیریت استرس:

با مدیریت سطوح استرس، محرک های بالقوه را محدود کنید. مراقب فشارها و ضرب الاجل ها باشید، وظایف دلهره آور را در فهرست کارهایی که باید انجام دهید سازماندهی کنید و از تعهدات حرفه ای یا آموزشی به اندازه کافی مرخصی بگیرید.

تکنیک های آرام سازی:

اقدامات خاصی می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند، از جمله تمرینات تنفس عمیق، حمام طولانی، مدیتیشن، یوگا و استراحت در تاریکی.

تمرین هایی برای جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت:

فهرستی از افکار منفی را بنویسید و لیست دیگری از افکار مثبت را جایگزین آنها کنید. اگر علائم اضطراب به یک عامل استرس زا مرتبط باشد، تصور موفقیت آمیز خود در مواجهه با یک ترس خاص و غلبه بر آن می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد.

شبکه پشتیبانی:

با فردی که حامی است، مانند یکی از اعضای خانواده یا دوست صحبت کنید. از ذخیره و سرکوب احساسات اضطراب آور خودداری کنید زیرا این امر می تواند اختلالات اضطرابی را بدتر کند.

ورزش:

فعالیت بدنی و سبک زندگی فعال می تواند تصویر خود را بهبود بخشد و باعث ترشح مواد شیمیایی در مغز شود که احساسات مثبت را تحریک می کند.

مشاوره و درمان اضطراب

درمان استاندارد اضطراب شامل مشاوره و درمان روانشناختی است.

این ممکن است شامل روان درمانی، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) یا ترکیبی از درمان و مشاوره باشد.

هدف CBT شناسایی و تغییر الگوهای فکری مضری است که می تواند باعث ایجاد اختلال اضطراب و احساسات دردسرساز شود، تفکر تحریف شده را محدود کند و مقیاس و شدت واکنش ها به عوامل استرس زا را تغییر دهد.

این به افراد کمک می کند تا نحوه واکنش بدن و ذهن خود به محرک های خاص را مدیریت کنند.

روان درمانی یکی دیگر از روش های درمانی است که شامل صحبت با یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده و کار بر روی ریشه یک اختلال اضطرابی است.

جلسات ممکن است محرک های اضطراب و مکانیسم های مقابله ای احتمالی را بررسی کنند.

رفتار درمانی درمان اضطراب

دو درمان اصلی برای اختلالات اضطرابی روان درمانی و دارو هستند. ممکن است از ترکیب این دو بیشترین بهره را ببرید. ممکن است کمی آزمون و خطا طول بکشد تا بفهمید کدام درمان برای شما بهترین کارآمد است.

روان درمانی درمان اضراب

همچنین به عنوان گفتگو درمانی یا مشاوره روانشناختی شناخته می شود، روان درمانی شامل کار با یک درمانگر برای کاهش علائم اضطراب شما است. می تواند یک درمان موثر برای اضطراب باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT) موثرترین شکل روان درمانی برای اختلالات اضطرابی است. به طور کلی یک درمان کوتاه‌مدت، CBT بر آموزش مهارت‌های خاص برای بهبود علائم و بازگشت تدریجی به فعالیت‌هایی که به دلیل اضطراب از آن‌ها اجتناب کرده‌اید، تمرکز می‌کند.

CBT شامل مواجهه درمانی است، که در آن به تدریج با شی یا موقعیتی مواجه می شوید که باعث اضطراب شما می شود، بنابراین اعتماد به نفس ایجاد می کنید که می توانید موقعیت و علائم اضطراب را مدیریت کنید.

داروهای درمان اضراب

انواع مختلفی از داروها برای کمک به تسکین علائم استفاده می شود، بسته به نوع اختلال اضطرابی که دارید و اینکه آیا شما همچنین دارای سایر مشکلات سلامت روانی یا جسمی هستید. مثلا:

برخی از داروهای ضد افسردگی نیز برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شوند.

ممکن است یک داروی ضد اضطراب به نام بوسپیرون تجویز شود.

در شرایط محدود، پزشک ممکن است انواع دیگری از داروها، مانند آرام بخش ها، که بنزودیازپین ها نیز نامیده می شوند، یا مسدود کننده های بتا را تجویز کند. این داروها برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب هستند و برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده اند.

با پزشک خود در مورد مزایا، خطرات و عوارض جانبی احتمالی داروها صحبت کنید.

جلوگیری

اگرچه احساسات مضطرب همیشه در زندگی روزمره وجود دارند، اما راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به اختلال اضطراب کامل وجود دارد.

انجام مراحل زیر به کنترل هیجانات اضطرابی کمک می کند و از ایجاد یک اختلال جلوگیری می کند، از جمله:

  • کافئین، چای، نوشابه و شکلات کمتر مصرف کنید.
  • قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای گیاهی برای مواد شیمیایی که ممکن است اضطراب را بدتر کنند، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید.
  • الگوهای خواب منظم می تواند مفید باشد.
  • از مصرف الکل، حشیش و سایر مواد مخدر پرهیز کنید.

سخن آخر

درمان اضطراب بر درمان روانشناختی، دارو درمانی و تنظیم سبک زندگی متمرکز است. درمان برای هر فرد بسته به نوع اختلال اضطرابی که دارد و وجود شرایط زمینه ای متفاوت خواهد بود.

خود مدیریتی اولین قدم برای مدیریت احساسات اضطرابی است و اغلب شامل تکنیک های آرامش بخشی، سبک زندگی فعال و مدیریت زمان موثر است. اگر این اقدامات واکنش های اضطرابی را تحت کنترل نگرفت، به پزشک مراجعه کنید و راه های درمانی دیگر را جستجو کنید.

اگر واکنش‌های اضطرابی از همان ابتدا شدید هستند، به عنوان مثال به شکل حملات پانیک، به دنبال درمان باشید.

درمان‌های روان‌شناختی، از جمله CBT، می‌تواند به فرد کمک کند تا نحوه واکنش خود به رویدادها و محرک‌های استرس‌زا و همچنین مقیاس واکنش را تنظیم کند. آنها همچنین می توانند به محدود کردن تفکر تحریف شده و جایگزینی افکار منفی کمک کنند.

داروهایی که می توانند از درمان حمایت کنند عبارتند از داروهای سه حلقه ای، داروهای ضد افسردگی، مسدودکننده های بتا و بنزودیازپین ها. در مورد هر گونه عوارض جانبی شدید یا علائم ترک پس از قطع با پزشک صحبت کنید.

منبع: خانه شیرین