سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد

اعتیاد

اعتیاد یک اختلال است که با استفاده اجباری از یک ماده یا فعالیت پاداش دهنده علیرغم تجربه پیامدهای نامطلوب مشخص می شود. این وضعیت پیچیده تحت تأثیر ژن های فرد و محیط اطراف او قرار می گیرد و اغلب به عنوان یک بیماری مغزی در نظر گرفته می شود.

در گذشته تصور می‌شد که اعتیاد فقط شامل سوء مصرف مواد می‌شود، اما این تعریف برای شامل فعالیت‌هایی مانند قمار و همچنین بازی و خرید گسترش یافته است. همچنین توجه به این نکته مهم است که اعتیاد مربوط به عصب شناسی مغز است و نه رفتارهای بیرونی. با درمان مناسب، افراد مبتلا به اعتیاد می توانند به زندگی شاد و سالم ادامه دهند.

آیا اعتیاد یک بیماری است؟

اعتیاد یک بیماری مزمن و قابل درمان است که بر پاداش، انگیزه، حافظه و مدارهای مرتبط مغز تأثیر می گذارد. هنگامی که سیستم پاداش مغز تحت تأثیر ماده یا فعالیت اعتیاد آور قرار می گیرد، می تواند واکنشی رفتاری و بیولوژیکی ایجاد کند که علیرغم پیامدهای مضر، مشارکت مکرر در رفتار اعتیاد آور را ترویج می کند.

بیشتر بدانید: چرا اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن مغز در نظر گرفته می شود؟

چه چیزی باعث اعتیاد می شود؟

افراد برای احساس لذت در فعالیت‌های بالقوه اعتیادآور شرکت می‌کنند و با گذشت زمان، اثر تقویت‌کننده این فعالیت‌ها ممکن است شیمی مغز را تغییر دهد تا انگیزه‌ای ناخودآگاه برای ادامه رفتار ایجاد کند. عوامل متعددی از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، سلامت روان، آسیب‌های گذشته، درد، استرس و مرحله زندگی بر این فرآیند تأثیر می‌گذارند.

چگونه می توان اعتیاد را ترک کرد؟

اولین قدم برای غلبه بر اعتیاد، تمایل به تغییر و دوری از افراد، مکان ها و چیزهایی است که اعتیاد را ترویج می کنند. گروه‌های حمایتی، مربیان و برنامه‌های 12 مرحله‌ای کمک می‌کنند، در حالی که روانشناس ها، مراکز بهبودی و پزشکان تخصص، دارو را برای درمان هوس‌ها و اثرات ترک ارائه می‌دهند. تغذیه سالم و ورزش نیز نقش مهمی در بهبودی دارد.

آیا اعتیاد ژنتیکی است؟

ژنتیک یک فرد حدود نیمی از خطر ابتلا به اعتیاد را تشکیل می دهد. تأثیر ژنتیک تحت تأثیر تعامل بین محیط، رژیم غذایی و زیست شناسی فرد است. اعتیاد به الکل، مانند سایر اعتیادها، در خانواده ها رایج است و اعضای آن خانواده ها در معرض خطر ابتلا به اعتیاد به الکل هستند.

منبع: خانه شیرین